(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

یک خبر می تواند در بردارنده مسائل و مفاهیم بسیاری باشد، از اطلاع رسانی در باره یک ادغام با اهمیت بین دو شرکت گرفته تا یک استخدام جدید در شرکت، رونمایی از یک محصول جدید و یا یک با محتوای فنی که توسط یکی از متخصصین شرکت تهیه شده باشد.

در نظر داشته باشید که یک خبر برای ارسال به رسانه ها تدارک دیده می شود. از این رو، هر چند این مساله اصلاً تضمین شده نیست اما به هرحال این آرزوی هر کسی است که خبر ارسالی از سوی او وقتی در دست یک رسانه قرار می گیرد نوعی از پوشش خبری را برای وی به ارمغان بیاورد و به نوعی یک توجه مضاعف از سوی مخاطبان را به همراه داشته باشد.

به این دلیل است که گفته می شود تهیه و ارسال یک خبر فقط قدم اول و بخش کوچکی از یک فرایند بزرگتر در قالب روابط عمومی است.

اگر به دنبال یک پوشش ریشه دار و گسترده هستید، لازمه آن وجود یک ارتباط قوی تر بین شما و رسانه های گروهی، شما و صنف تان و شما و گروه شغلی تان است. خبر وسیله ای است که می تواند در این فرایند، نقش کاملی را ایفا نماید.اگر به دنبال یک پوشش ریشه دار و گسترده هستید، لازمه آن وجود یک ارتباط قوی تر بین شما و رسانه های گروهی، شما و صنف تان و شما و گروه شغلی تان است. خبر وسیله ای است که می تواند در این فرایند، نقش کاملی را ایفا نماید.

حال که دانستیم یک خبر وسیله ای برای جلب توجه رسانه های گروهی است، پس بهتر است به بررسی رئوس کلی مطالبی بپردازیم که برای نوشتن یک خبر تاثیرگذار باید در نظر داشت.

ساختار کلی و قالب شکلی تهیه یک خبر

1.تیتر در خبر

تیتر یا عنوان خبر، به خاطر موقعیت و برجستگی خاصی که دارد اولین چیزی است که رسانه ها و مخاطبین، هنگام مواجه با خبر آن را مطالعه می کنند.

خیلی از مردم و حتی بسیاری از خبرنگاران فقط در مواجهه با تیتر و با تکیه بر آن تصمیم می گیرند که یک خبر را مطالعه کرده و یا از آن رد شوند. خیلی از مردم و حتی بسیاری از خبرنگاران فقط در مواجهه با تیتر و با تکیه بر آن تصمیم می گیرند که یک خبر را مطالعه کرده و یا از آن رد شوند. به این خاطر، تردیدی نیست که تیتر مهم ترین بخش خبر به شمار می رود.

یک تیتر خوب به همان اندازه می تواند در جلب توجه مخاطب موثر باشد که یک متن و محتوای سرشار از اطلاعات می تواند چنین کند.

اطلاع از اهمیتی که تیتر برای یک خبر دارد باعث می شود خیلی از افراد برای جلب توجه مخاطب و خوانده شدن خبر شان، به نوشتن تیترهای هیجانی و شورانگیز روی بیاورند. اما باید دانست که چنین کاری یک اشتباه فاحش است.

بهترین تیترها آن هایی هستند که در عین سادگی، ساختار تک جمله ای دارند و خاستگاه و هدف یک خبررسمی را توضیح می دهند.

اگر اطلاعات و محتوای یک خبر به اندازه کافی دارای ارزش خبری باشد، به خودی خود می تواند مخاطب خود را پیدا کند.

نیازی به احساساتی شدن نیست! اگر شما در مهارت های مربوط به تهیه و انتشار خبررسمی پشرفته باشید، قادر خواهید بود در عین حال که جذاببیت های موضوعی خبررسمی خود را حفظ می کنید، به شکل هنرمندانه و ظریفی جذابیت های الحاقی دیگری را هم به آن اضافه کنید.

2. زیر تیتر در خبر

بعضی ها یک زیر تیتر یا به عبارت فرانسوی آن «سو تیتر» (Sous-titre) به خبر خود اضافه می کنند. زیر تیتر یک جمله اضافی است که جزیئات دیگری از ارزش های خبری را به خبررسمی اضافه می کند. زیر تیتر به همراه تیتر، هدف مشترکی را دنبال می کند. این جمله اضافی، به تیتر کمک می کند که با ایجاد جذابت های مضاعف، حلقه اتصال بین خبر و رسانه مخاطب محکم تر شده و یا حلقه ایجاد شده توسط تیتر به وسیله زیر تیتر تقویت شود.

نکته بسیار مهم در باره زیر تیتر این است که زیر تیتر نباید عناصر اصلی و محتوای مرکزی که قرار است در پاراگراف ابتدایی خبر (لید) ارائه شود را لو دهد.

3.پاراگراف آغازین(لید) خبر

پاراگراف ابتدایی بعد از تیتر، دومین عنصر مهم و حیاتی در ساختار یک خبر است. پاراگرف اولیه نیز درست مانند تیتر، ماموریت دارد که با ارائه اطلاعات و جزئیات مهمی از رویداد مورد نظر، توجه مخاطب را جلب کرده و آن را در جریان و پروسه مطالعه خبر نگه دارد.

شاید بتوان این طور گفت که پاراگراف اولیه حکم یک خلاصه مفید و مختصر از کلیات محتوای خبر را دارد.

4.بخش اصلی

بخش اصلی یا Body، شامل پاراگرافهایی است که شاکله اصلی خبر را تشکیل داده و خوراک اصلی خبری را به مخاطب ارائه می کنند.

در این بخش به طور متعارف، سه یا چهار پاراگراف قرار دارد که در نهایت اطلاعاتی را به خواننده منتقل می کند که به وسیله این اطلاعات خواننده متوجه می شود خبررسمی مورد نظر در باره چه چیزی سخن می گوید.

توجه به این مساله بسیار مهم است که هر پاراگراف باید بر مبنای پاراگراف های قبلی خود بنا نهاده شود. در عین حال تمام پاراگراف های یک خبر باید در کلیت خود بتوانند ساختار کلی خبر، اعم از تیتر و پاراگراف اولیه را پشتیبانی کنند.

5. درج تاریخ و اطلاعات تماس

تاریخ گذاری در خبر یکی از ساده ترین عناصری است که به سادگی توضیح می دهد یک خبر چه زمانی و از کجا نشات گرفته است. و این مساله برای یک خبر بسیار مهم است.

درج تاریخ باید در ابتدای خبر صورت گیرد، یعنی قبل از این که محتوای اصلی خبر شروع شود. اطلاعات تماس در آن ذکر می شود. اطلاعات تماس، علاوه بر تاریخ، شامل اطلاعاتی از قبیل شهر، استان، و ساعتی است که خبر منتشر شده است.

برای ترکیب بندی بخش اطلاعات تماس، قواعد و مختصاتی در اخبار منتشره وجود دارد اما باید در خبر نام شهر نام استان و سهل الوصول ترین راه دسترسی به محل شرکت قید شود. از نظر زمانی، بخش اطلاعات تماس باید آخرین ملحقاتی باشد که به خبر اضافه می شود.

اطلاعات ارائه شده در قالب اطلاعات تماس باید تا جایی که ممکن است متکی به راه های تماس شخصی باشد و برای مثال به تلفن های گویا و سانترال شرکت مرتبط نباشد.

 اطلاعات تماس باید مربوط به کسی باشد که بتواند از جانب شرکت به خوبی سخن بگوید. کسی که بتواند به هرسوال ممکن که از جانب خبرنگاران مطرح می شود پاسخ دهد.

بهترین حالت این است که اطلاعات تماس شامل این موارد باشد: نام، سمت، شماره تلفن، آدرس ایمیل، و وب سایت کمپانی.


منبع: خبر رسمی

نوشته شده توسط علی محمد نجاتی