(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

                                           

چگونه میتوان با خلق لوگویی مناسب به قلب مخاطبین مورد نظر نفوذ کرد؟

لوگو (logo) نمادی تصویری است که برای بیان کردن یک عبارت, موضوع یا القا نمودن یک موضوع و معرف یک شرکت، محصول، سایت یا وبلاگ و غیره است. لوگوها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که در عین سادگی حاوی بیشترین اطلاعات و نشانه های تصویری (معمولا با هدف تبلیغاتی) هستند .

بعبارتی لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).

لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود. طراحی یک لوگوی موثر برای یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر اقلام گرافیکی دارد.

در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

لوگوی مطلوب برای فرهنگ های آسیایی، گرد است ، آسیایی ها به دنبال سادگی و هماهنگی هستند. ولی آنچه در فرهنگ غربی مطلوب است، دقت در جزییان لوگو و نامتقارن بودن آن است، به همین دلیل اغلب لوگوهای غربی را زاویه دار می بینید.

از آنجاییکه گردی لوگو نماد سادگی و هماهنگی است، هرچه عناصر لوگو گردتر باشند (نسبت به گوشه دار و یا تیز بودن) هارمونی و سادگی بیشتری از خود نشان می دهد. از جنبه نظری و عملی ، گردی یک لوگو از عناصر بسیار مهم طراحی یک لوگو است که بیشتر طراحان هنگام طراحی لوگو از این شکل استفاده می کنند.

جهانی شدن برند باعث شده است تا برند ها بیشتر به سمت طرح های آسیایی بروند که تمایل آنها به اشکال گرد و هماهنگ است.

عوامل موفقیت لوگو :

یک لوگو یا نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند. لوگو یا نشانه باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

اصول کلی که برای یک لوگو تعریف شده عبارت است از:

1- یک لوگوی خوب لوگویی نیست که به طور پیچیده ای طراحی شده باشد بلکه هنر طراح در استفاده از یک نشانه ی تصویری که بیشترین ارتباط را با موضوع مورد نظر داشته و به صورت یک نماد ساده در آمده باشد است.

2-با هسته اصلی و فرهنگ موسسه , کالای تولیدی یا شرکت خدماتی مورد نظر همخوانی داشته باشد.

3- یک لوگوی مناسب باید این ویژگی را داشته باشد که تا سالیان سال در ذهن مخاطبین محفوظ بماند.

4- بهره گیری از یک کارشناس متخصص. داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.

5- قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد (امروزه لوگوهایی برای یک محصول یا خدمات از یک شرکت طراحی میشوند که نیازی به قابلیت تک رنگ شدن ندارد، به کاربری لوگو در طولانی مدت توجه کنید!).

6-قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.

7-ترجیحا دارای فرم هندسی باشد.

8-وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.

9- تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.

10- منحصر به فرد باشد!

سه نوع کلی برای طراحی لوگو وجود دارد :

1- نوشتاری (لوگوتایپ یا مونوگرام)

2- تصویری و علامت اختصاری (پیکتوگرام و آرم)

3- نوشتاری تصویری

اینکه کدام یک از این سه نوع طراحی لوگو مناسب است بستگی به برخی از عوامل دارد، از جمله وسعت کاری، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل یا خدمات و عواملی دیگر.

نگرش نسبت به لوگو چگونه می تواند بر سطح وفاداری مشتریان شما تاثیر گذار باشد؟

برای این بحث باید به دو گروه توجه کنید. مشتریان شما دو دسته اند،

1- دسته ای وفاداری بالاتری به برند شما دارند. این افراد روابط قوی به برند شما برقرار می کنند، آنها دوست دارند تا برند جزئی از زندگی آنها شود. همیشه اثری از برند شما را می توان در این مشتریان دید؛ روی دیوارهای اتاقشان، روی لباس هایشان، غذاهایشان؛ آنها حتی برای شما کلوب های مصاحبه درست می کنند تا در خصوص برند محبوبشان سخن گویند. ولی آیا تغییر لوگوی شما برای این افراد خوشایند است؟ اغلب خیر. تحقیقات نشان می دهد که این مشتریان تغییرات لوگو را عاملی میدانند که روابطشان را تهدید می کند. آنها همان لوگوی اولیه را دوست دارند و می خواهند همان روابط قبل را داشته باشند. آنها احساس می کنند که این تغییر می تواند بر نوع ارتباطاتشان تاثیر گذارد. چنین مصرف کنندگانی به تغییر بدبین هستند و حتی ممکن است از لوگوی جدید برداشت منفی داشته باشند. حتی تغییرات به ظاهر کوچک در لوگو مانند تغییر طراحی لوگو از زاویه دار به گرد، مصرف کننده را مجبور می کند تا برای ادامه رابطه اش اطلاعات جدید را منفی ارزیابی کند. این تغییر بر روی مشتریانی که وفادار تر هستند، بیشتر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

2- دسته دوم، آنان که وفاداری کمتری به برند شما دارند، برای این افراد، تغییر در لوگو چندان هم معنی دار نیست. برند جزئی از زندگی آنها نیست و روابط شخصی و زیادی با برند ندارند. آنها تغییر برند را امری جدید تلقی می کنند که همین موجب ارزیابی مثبت آنها می گردد. به طور خاص هر چه تغییر در شکل برند بیشتر باشد، مشتریانی که وفاداری کمتری دارند، نگرش مثبت تری به برند پیدا می کنند.

آنچه موجب تاثیر گذاری بر روی وفاداری مشتری می شود تغییر لوگو و یا تغییر طراحی آن نیست، بلکه تاثیری است که روی نگرش مشتری از برند می گذارد. اگر نگرش به تغییر بدبینانه باشد ، مشتری برند را منفی ارزیابی می کند و همین بر ادامه ارتباطش با برند تاثیر گذار خواهد بود. بالعلکس هر چه نگرش به این تغییر خوش بینانه تر باشد ، نگرش مثبت تر موجب ارزیابی بهتر مشتری از برند خواهد شد.

پس از این پس قبل از انجام هر تغییری در رنگ و شکل لوگویتان پیامد های آن را نیز در نظر بگیرید. از همین حالا مشتریانتان را بشناسید. داشتن مشتریان وفادار همواره خوب است، ولی قبل از تغییر به نگرش این مشتریانتان نیز توجه کنید.

برای خلق لوگویی مناسب میبایست همواره با توجه به هسته اصلی برند یا موسسات مورد نظر از قبیل تجاری ,بازرگانی ,خدماتی و..... با در نظر گرفتن فرهنگ و نیاز جامعه و اینکه با شناخت کافی از هیجانات و اشتیاقات روحی و روانشناختی افراد جامعه مورد نظر با ایجاد لوگویی خاص با بهره گیری از کارشناسی متخصص در این رشته بتوانیم تاثیری عمیق و هدفمند را بر تفکرات مخاطب مورد نظرمان ایجاد کنیم.

سپاس از توجه شما.

منبع