(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

خالق فیس بوک مارک زاکربرگ است که قبل از ۳۰ سالگی به یکی از ثروتمندترین میلیونرهای جوان تبدیل شد، به تازگی تولد ۳۰ سالگی اش را جشن گرفت و از لیست میلیونر های زیر ۳۰ سال خارج و به لیست میلیونر های زیر ۴۰ سال انتقال یافت!

چندسال پیش که آقای زاکربرگ در دانشگاه هاروارد سرگرم خلق یک شبکه اجتماعی بود، احتمالا حتی فکر نمیکرد ایده «فیس بوک» اش به قدری همگانی شود که کل دنیا را بگیرد!  با این حال رفته رفته فیس بوک گسترش پیدا کرد و به زندگی مردم عادی نیز رسوخ کرد؛ تا جایی که امروز شبکه­های اجتماعی جزئی جدایی ناپذیر از تعریف اینترنت جدید شده است.

۱۰ نصیحت از بهترین سخنان مارک زوکربرگ برای کارآفرینان!

۱. “سریع حرکت و کن و همه چیز را به هم بریز تا وقتیکه مرتب و منظم بخواهید در بازار پیشروی کنید رقبا اجازه پیشرفت به شما نمیدهند. اگر به حد کافی اوضاع را به هم نریزید, به حد کافی سریع حرکت نمیکنید.”)اکتبر ۲۰۰۹(

۲. “اگر من الان شروع کرده بودم کارم رو خیلی متفاوت تر عمل میکردم. من اوایل هیچ چیزی نمیدونستم. در منطقه سیلیکون ولی شما تنها چیزی که بهش اطمینان دارید این است که باید اینجا باشید, اما اینطور نیست. اگر من الان شروع کرده بودم در بوستون ادامه میدادم. سیلیکون ولی تمرکز کوتاه مدتی به کسب و کار القا میکند و این اذیتم میکند.” )اکتبر ۲۰۱۱(

۳. “به خوبی به خاطر دارم. یک یا دو روز بعد ازینکه اولین نسخه از فیس بوک رو راه اندازی کردم با دوستام داشتیم پیتزا میخوردیم که با خودم فکر میکردم “یه همچین خدماتی باید در اینترنت برای مردم وجود داشته باشد, واقعا مردم بهش نیاز دارند” و وقتی فهمیدم که من خودم باید این نیاز را برطرف کنم محتاط تر از قبل عمل کردم.” )ژانویه ۲۰۱۴(

۴. “سوال این نیست که “ما میخواهیم چی از مردم بدانیم؟” بلکه سوال اینجاست “مردم میخواهند چه چیزی درباره خودشون بگویند؟” ” (نوامبر ۲۰۱۱)

۵. “بزرگترین ریسک, ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است, بهترین و تنها استراتژی برای شکست ریسک نکردن است.” (اکتبر ۲۰۱۱)

۶. “تحقق یک ماموریت و ساختن یک کسب و کار هردو باهم اتفاق میفتد. درسته که تحقق ماموریت بیشتر به من انگیزه میده پیشروی کنم اما از همان ابتدا دریافتم که باید هردو باهم عملی شوند.” (سپتامبر ۲۰۱۲)

جای هکر ها در زندان ها نیست. بلکه در شرکت های کامپیوتری بزرگ است. هکر ها یکی از مهمترین سمت ها هر شرکت تکنولوژیکی را باید داشته باشند زیرا انها اعتقاد دارند همیشه یک راه بهتری و مطمئن تری وجود دارد.” (فوریه ۲۰۱۲)

۸. “مردم شاید یک ایده عالی داشته باشند که واقعا دنیا را تکان دهد اما اگر به آن باور نداشته باشند, هیچوقت این ایده به واقعیت نزدیک نخواهد شد.” (اکتبر ۲۰۰۵)

۹. “من نمیخواهم فیس بوک یک شرکت آمریکایی باشه. من نمیخواهم این شرکتی باشد که در حال گسترش ارزش های آمریکایی در جهان است. دیدگاه من این است که شما با فیس بوک بتوانید فوق العاده در مردم ریزبین باشید و بفهمید چطور فکر میکنند.” (ژانویه ۲۰۱۱)

۱۰. “هدف من این بود که هرگز فقط یک شرکت تاسیس نکنم. اکثر مردم برداشت غلطی ازین حرف من دارند و فکر میکنند سود, درآمد و سهام و برای من اهمیت ندارد. اما فقط یک شرکت نبودن یعنی اینکه چیزی که که یک تغییر اساسی قرار است در دنیا ایجاد کند.” (فوریه ۲۰۱۱)

منبع: خلاقیت؛ مرکز رشد نوآوری و خلاقیت ایران