(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

روزانه بیش از یک میلیارد اسم در گوگل جست و جو می‌شود. نام شما هم می‌تواند جزو این جست و جوها باشد؛ البته اگر سعی کنید از غار درونی‌تان بیرون بیایید!

پیش از این درباره این که پرسونال برندینگ چیست و خلاصه‌ای از این که چرا و چگونه یک پرسونال برند مناسب داشته باشیم را مطرح کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی چند تکنیک ساده برای پرسونال برندینگ، ببینیم که چطور می توانید پرسونال برندی مطلوب داشته باشید.

دید دیگران نسبت به شما

برای برندینگ شخصی‌تان شما، الزاما به راه‌اندازی کمپین‌ها یا شعارهایی برای کل زندگی و تصمیمات‌تان نیاز نداریم! در واقع، پرسونال برندینگ به مجموعه رفتارها، علایق، سلیقه، باورها و ارزش‌های شما (از دید دیگران) گفته می‌شود. نقطه تمایز بین شما و دیگران، برند شماست.

گام 1: از برند شخصی خود رونمایی کنید

تنها کاری که باید به این منظور انجام دهید این است که باید خودتان و ویژگی‌ها و اخلاقیاتی را که می‌خواهید تا دیگران شما را با آن کلمات توصیف کنند، در خودتان پیدا کنید یا آرام آرام به وجود بیاورید.

قرار هم نیست که این کار را یک شبه انجام دهید! صبر داشته باشید و برای آن، مقداری زمان هزینه کنید.

در ضمن نباید ویژگی‌هایی را که ذاتا در خود ندارید و فرق زیادی را با آن دارید، برای پرسونال برندتان انتخاب کنید؛ از خودتان بپرسید:

بزرگ‌ترین نقطه قوت من چیست؟

به چه زمینه‌ای بیشتر علاقه‌مند هستم؟

کدام ویژگی‌ها در من وجود دارد که من را نسبت به دیگران تک و خاص می‌سازد؟

گام 2: هدف‌گذاری کنید

اکنون که متوجه شده‌اید ویژگی‌های شما و برندتان چیست؛ وقت آن است که هدف‌گذاری کنید. قرار است با این برند شما به چه قشری از مخاطبان و بازار دسترسی پیدا کنید؟ قرار است شما و برندتان به چه هدفی دست پیدا کنید؟

تعیین بازار هدف: بازار هدف خود را بیابید. چه قشری از افراد هستند که شما باید خودتان را به آن‌ها ثابت کنید؟ اول از همه به روی جامعه هدف تمرکز کنید.

بررسی رقبا: رقیبان خود را پیدا کنید و آن‌ها را کاملا بررسی کنید. چه تفاوت‌هایی با آن‌ها دارید؟ مزیت‌های شما نسبت به آن‌ها در چه مواردی‌ست؟ بر روی آن تفاوت‌ها کار کنید؛ تفاوت بین شما و رقبایتان است که می‌تواند شما را به پیروزی برساند.

پیمان برند: دوست دارید شما را به چه چیزی بشناسند؟ اولین ویژگی که با شنیدن اسمتان می‌خواهید به ذهن افراد برسد کدام است؟ صداقت؟ کار حرفه‌ای؟ نظم؟ جذابیت؟ خطرناک؟!

گام 3: یک برنامه ارتباطی برای خود طراحی کنید

به لطف پیشرفت اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی و انواع و اقسام پلت فرم‌هایی که به شما در ارتباط با دیگران کمک می‌کند؛ می‌توانید ارتباطاتی قوی را برای خودتان در این بسترها بپرورانید. این موارد را در شبکه‌های اجتماعی رعایت کنید:

انتخاب رسانه: مناسب‌ترین رسانه‌ها را که مطابق با پیمان برندتان است، انتخاب کنید. برای بعضی‌ها ممکن است لینکدین بهترین رسانه باشد و برای برخی دیگر توییتر.

استراتژی محتوایی هر رسانه: اصول فعالیت در هر یک از این شبکه‌ها را مطالعه کنید. منظورمان کارکرد دکمه‌های آن نیست؛ هر کدام از رسانه‌های اجتماعی، استراتژی محتوایی خودشان را دارند. در اینستاگرام یک جور باید محتوا تولید کرد و در توییتر جوری دیگر.

نقض پیمان برند، ممنوع: هرگز محتوایی را در این شبکه‌ها منتشر نکنید که ناقض پیمان برندتان باشد. نمی‌گوییم همیشه و دقیقا از عکس‌ها و متن‌های تخصصی کارتان استفاده کنید؛ خیر. فقط کافی‌ست پیمان برندتان را نقض نکنید.

نتایج جست و جو در گوگل را تحت نظر بگیرید

این که مردم با جست و جوی نام شما در گوگل با چه وب‌سایت‌هایی رو به رو می‌شوند بسیار مهم است. اگر قرار است خودتان را برند کنید باید این نکته را مدنظر داشته باشید که بخشی از مخاطبان‌تان را که از طریق گوگل شما را پیدا کرده‌اند، مجذوب خود کنید.

اگر نامم در نتایج نیامد چه کنم؟

اگر نام شما در نتایج نیامد، در (حداقل) یکی از شبکه‌های اجتماعی زیر برای خودتان یک حساب کاربری درست کنید:

لینکدین

فیس‌بوک

توییتر

فعالیت در هر کدام از این شبکه‌ها اصول خودش را دارد؛ با رعایت اصول آن، در این شبکه‌ها پروفایلی فعال داشته باشید. اگر باز هم در نتایج نیامدید دیگر مجبورید به سئو (SEO) روی بیاورید و وب‌سایت، وبلاگ یا پروفایل یکی از شبکه‌های اجتماعی‌تان را با کمک تکنیک‌های بهینه سازی برای موتورهای جست و جو بالا بیاورید.

با مخاطبان‌تان بیشتر تعامل کنید

یک وب‌سایت وردپرسی با قالبی مناسب راه بیندازید و یا اگر نمی‌توانید، یک وبلاگ خوب (مانندBlog.ir ) با قالبی خوب برای خودتان درست کنید و در آن به تولید محتوا در راستای حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید داشته باشید. شما باید بتوانید رابطه خود را با مخاطبان‌تان به بهترین نحو ممکن حفظ کنید.

 برگرفته از سایت http://modir.tv