(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

روابط عمومی مالی؛یک مسوولیت مدیریتی استراتژیک که در بر گیرنده امور مالی، ارتباطات، بازاریابی و تطابق فعالیت های اینچنین با قوانین بازار اوراق بهادار است.


روابط عمومی مالی در صدر فعالیت های روابط عمومی بنگاه های اقتصادی قرار دارد که در عرصه بین الملل بسیاری اوقات شرکت های روابط عمومی فوق تخصص این رشته، در قالب پیمانکار، آن ها را انجام می دهند.

ایــــن نوع روابط عمومی خـــود شاخه های متعددی را در بر می گیرد که تحت عنوان کلی «ارتباط با سرمایه گذاران»  ( INVESTOR RELATIONS )طبقه بندی می شوند.

در تعریف کلی از این نوع روابط عمومی می خوانیم : «یک مسوولیت مدیریتی استراتژیک که در بر گیرنده امور مالی، ارتباطات، بازاریابی و تطابق فعالیت های اینچنین با قوانین بازار اوراق بهادار است». چنین روابط عمومی تلاش می کند تا مؤثرترین ارتباط دو سویه بین شرکت، جامعه مالی و سایر مؤسسان را برقرار کند و بدینوسیله ارزش مناسبی برای اوراق بهادار شرکت به وجود آورد.

وزارت کار آمریکا، رسماً این حرفه را یک تخصص روابط عمومی می داند، هر چند برخی از کشورها آن را درون امور مالی بنگاه می گذارند.

در سال های اخیر، وظایف ایــــن فــــوق تخصص روابط عمومی بویژه بــــــا توجه بــــه قوانین مـــالــــی «SARBANE – OXLEY ACT  » در آمریکا، قانون «198» در کانادا، قانون «امنیت اوراق بهادار مالی فرانسه»، قانون «J-SOX  » ژاپن، دستورالعمل «MIPID  » اروپا، و... گسترش پیدا کرده است.

در ایــــن زمینه، سیستم گزارش دهــــی مالی الکترونیک «XBRL  » و نیز گـــــــزارش ارزش هـــــای غـــیــــر منقول شرکتها از قبــیـــــل سیـاست های مربوط بــــــه «مسئولیت اجتماعی بنگاه» CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY)  ) و «حاکمیت شرکتی»  (CORPORATE GOVERNANCE )  ، جلب نظر می کند.

ارتباط با سرمایه گذاران از جمله فنون های روابط عمومی به شمار می رود که ارتباطات خصوصی و رودررو در آن استفاده گسترده ای دارد.

یــک شرکت روابط عمومی با فوق تخصص مالی آمریکایی به نام «FTI CONSULTING  » در وب سایت خود، فعالیت هایش را به شرح زیر، فهرست می کند :

* ارتباطات مربوط به ادغام و تملک

* ارتباط با سرمایه گذاران

* تنظیم تقویم مالی شرکت

* ارتباطات بازار

* ارتباطات مربوط به دعاوی مالی شرکت

* ارتباطات دفاعی (در برابر تصمیم های مالی اتخاذ شده از سوی مدیران)

* ارتباطات مربوط به افزایش سرمایه

* مدیریت تغییرات

* حل مبتکرانه معضلات مالی

* ارتباطات مربوط به ورشکست شدن شرکت

در مورد هر یک از برنامه هایی که گفته شد، وب سایت شرکت اطلاعات مشروحی را ارائه می دهد و از جمله ایجاد و توزیع پیام بر حسب مورد، ارتباطات رسانه ای تخصصی، ارتباط با شرکاء، ارتباطات مربوط به دعاوی حقوقی، ارتباطات با کارکنان، تدوین استراتژی برای مدیریت وب سایت، رسانه های اجتماعی و دیجیتال، نوشتن متن دعوت به شرکت در جلسات، تهیه نوشته های آمادگی برای بخش پرسش و پاسخ در جلسات، مشاوره جامع ارتباطی قبل و در حـــین انجام معامله، گــــردآوری اطلاعات بازار، ارتباط با سرمایه گذاران جهانی، تسهیل ملاقات بین مدیریت و شرکای کلیدی، تحلیل مباحث سرمایه گذاران برای تدوین استراتژی های آینده بنگاه، تدوین گزارش های عملکرد ادواری، اطلاعات مربوط به فعالیت شرکت در بازارهای اوراق بهادار و ارزیابی کیفی و کمی تأثیر هر یک از برنامه های ارتباطی به اجرا درآمده، را، بـــرمی شمرد.

 کاوشگران روابط عمومی – بخش بین الملل – سعید- محمد جعفری