(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

روابط عمومی، حرفه‌ای متناسب همه افراد نیست وافراد خاصی از آنها با دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشخص می‌توانند در این شغل موفق بوده و به سوی آن جذب شوند.

اگر شما نمی‌توانید عدم پذیرش از سوی دیگران، چند کاره بودن و یا کار در تعطیلات آخر هفته را کنترل کنید، پس روابط عمومی شغل مناسبی برای شما نیست.

میکی کندی موسس شرکت  eReleases می‌گوید: من عاشق کار در روابط عمومی هستم. این حرفه‌ای است که مرا به روز نگه می‌دارد، هر روز چیزهای جدید و متفاوتی به من ارایه می‌دهد و به من اجازه می‌دهد تا روابط گسترده و جذابی با دیگران داشته باشم. اما اگر بگویم کار در روابط عمومی آسان است، دروغ گفته‌ام و اصلا این طور نیست.

روابط عمومی می‌تواند یک میدان فوق‌العاده دشوار باشد که عدم پذیرش‌ها و میزانی از دلسردی و ناامیدی را عرضه می‌کند اما در عین حال می‌تواند بسیار پرارزش باشد. با این حال روابط عمومی، حرفه‌ای متناسب همه افراد نیست و نوع خاصی از آنها با دارا بودن مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشخص می‌توانند در این شغل موفق بوده و به سوی آن جذب شوند.

با توجه به آنچه گفته شد، اگر شما یک فرد شاغل در روابط عمومی هستید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما موثر باشد و شاید بتواند شما را از دنبال کردن یک حرفه که برای شما مناسب نیست، محافظت نماید.

در اینجا به هشت علائم هشداردهنده که نشان می‌دهد روابط عمومی برای برخی افراد شغلی نامناسب است، اشاره می‌شود.

شما فرد صبور و شکیبایی نیستید

"انتظار سخت ترین بخش است." تام پتی.

به عنوان یک فرد شاغل در روابط عمومی، شما باید متخصص بازی کردن نقش خود در بازی انتظار باشید. از انتظار برای شنیدن حرف‌های گوناگون از جانب روزنامه‌نگاران تا مشاهده یک کمپین روابط عمومی، بنابراین آنچه مهم است اینکه شما باید صبور باشید.

2. از نوشتن متنفرید

ضرورتی ندارد که شما یک رمان‌نویس باشید اما لازم است با کلمات خوب باشید. همچنین در هنگام نوشتن باید قادر به برقراری ارتباط واضح، قاطعانه و مختصر باشید و لازم است که نوشتن را دوست داشته باشید چرا که هر روز آن را انجام خواهید داد.

3. شما فردی از جنس مردم نیستید

برای اینکه در روابط عمومی موفق باشید، باید فردی از جنس مردم باشید. برای این کار لازم است که خوش مشرب، اجتماعی بوده و رفتاری دوستانه داشته باشید و همچنین قادر باشید انواع متفاوت شخصیت‌ها را تحمل کنید.

4. شما مایل به کار تا دیر وقت و یا در آخر هفته نیستید

به عنوان یک فرد حرفه ای روابط عمومی، شما هرگز نمی‌دانید چه موقع لازم است که با رسانه‌ها صحبت کنید و یا ملاقاتی فوری و ضرب‌العجل با مطبوعات داشته باشید. شما باید ضمیمه کوشی تلفن همراه هوشمند خود باشید و شاید لازم باشد تا اواخر شب و حتی آخر هفته نیز در محل کار خود حضور داشته باشید. اگر شما فقط می‌خواهید که از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار کنید، بنابراین باید مسیر شغلی دیگری را انتخاب کنید.

5. شما نمی‌توانید طرد شدن را به خوبی مدیریت کنید

آیا شما نمی‌توانید گزارشگری که مصر به ادامه صحبت با شماست را در وسط یک مکالمه تلفنی کنترل کنید؟ آیا نمی‌خواهید بشنوید که مشتریان احتمالی و بالقوه شما سطح شما را نمی‌پسندند ؟ آیا شما با مشاهده اولین نشانه‌های عدم پذیرش دلسرد می‌شوید؟

اگر هر یک از این موارد را بکار برده و یا شامل آن هستید، روابط عمومی شغل مناسبی برای شما نیست.

طرد شدن و پس زدن بخشی از بازی روابط عمومی است. شما باید قادر به سماجت و پافشاری باشید و هرگز شخصا مشکلات را تحمل نکنید.

6. شما نمی‌توانید چند کاره باشید

اگر نمی‌توانید در یک زمان پنچ عمل را انجام بدهید، حرفه روابط عمومی ممکن است مناسب شما نباشد. شما باید این قابلیت را داشته باشید تا رسانه‌ای برپا کنید، مشتریان را مدیریت کنید، استراتژی‌های روابط عمومی را فرموله کنید، مشتریان احتمالی را درنظر بگیرید، با فرصت‌های رسانه‌ای هماهنگ شوید، ابتکار کنترل بحران را بدست بگیرید وکارهای بسیار دیگری که بطور روزانه پیش می‌آید.

7. شما سازمان یافته نیستید

همانطور که در مورد شماره شش گفته شد، کارکنان ودست‌اندرکاران روابط عمومی مسئولیت‌های بسیاری دارند. تنها روش برای اینکه مطمئن شوید هرچیزی را به درستی انجام داده‌‌اید این است که سازمان یافته و منظم باشید. اگر شما فاقد مهارت سازمانی باشید، اشتغال در روابط عمومی مناسب‌ترین گزینه برای شما نیست.

8. شما تحت فشار پیشرفت نمی‌کنید

هنگامی که شما در روابط عمومی کار می‌کنید، همیشه تحت فشار هستید. دائما با موقعیت‌های سخت روبرو خواهید شد، اما باید با مشتریانی که انتظارات غیرواقعی دارند تعامل داشته باشید و سعی کنید راه‌ حل‌های خلاقانه برای طیف وسیعی از چالش‌ها بیابید. روابط عمومی یکی از آن شغل‌هایی است که اگر نمی‌توانید با گرمای آن کنار بیایید،  لازم است آشپرخانه را ترک کنید.  

خواندن این مقاله ممکن است برخی افراد را به خروج از این حرفه و برخی دیگر را برای ورود به این رشته ترغیب نماید. اگر شما فردی توانمند در انجام فعالیت‌هایی برخلاف هشت مورد بیان شده، هستید ، پس در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.


 کاوشگران روابط عمومی- معصومه رشیدی

http://www.ragan.com/PublicRelations/Articles/46492.aspx