(من تو ما)

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

علوم ارتباطات

روابط عمومی، تبلیغات و بازاریاب

وبلاگ شخصی محمود بهادر

برای بیان و نوشتن یک اطلاعیه بر اساس داستانی که یک روابط‌عمومی دارد، می‌توان به مواردی اهمیت داد که مبتنی بر محتوای مورد علاقه‌ی افراد باشد، محتوایی که بدون نقض قوانین گوگل مورد پردازش قرار گرفته باشد.

با رشد فناوری های نوین و تغییر رویکرد نوشتاری و لحن بیان مسائل؛ شاید توجه به نوع نوشتن یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی، اهمیت زیادی داشته باشد، آن چنان‌که با افزایش بلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها، توسعه‌ی روزافزون شبکه‌های اجتماعی و میل کاربران به دریافت خبرها و مطالب مبتنی بر فرم وشکل رسانه های اجتماعی، یک روابط‌عمومی وظیفه پیدا می‌کند تا خود را با این سمت‌وسوها هماهنگ سازد. البته، چگونگی بازتاب محتوای تولید شده روابط عمومی ها نیازمند شناخت بیشتر ابزارهای دنیای وب است. از این روی، روابط عمومی های امروز، ناگریزند تا از قوانین موتورهای جستجوگر تبعیت کنند و محتوای خود را بهتر در معرض دید قرار دهند.

البته این آگاهی، زمانی الزامی می‌شود که گوگل، مدام در حال تغییر الگوریتم‌های مطلوب ترین جستجوها است؛ برای مثال در آخرین اقدام گوگل، تکرار یک واژه به هیچ وجه به نفع منبع نیست و منجر به کاهش اعتبار منبع خواهد شد، چراکه گوگل اعتقاد دارد، برخی از سایت ها با استفاده از تکرار یک واژه، سعی می‌کنند تا بهتر در موتورهای جستجو دیده بشوند و بدین ترتیب به محتوای مناسب و کاربردی، توجه کمتری دارند.

در این رابطه، در کنفرانس ۲۸ اگوست امسال،  «سالی فالکو و لیزا بایر » ، درباره‌ی قوانین جدید گوگل برای نوشتن یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی به بحث نشستند و درباره‌ی اهمیت تنظیم مطالب و اطلاعیه‌ها به نحوی که موتورهای جستجوگر بتوانند بهترین نتیجه را داشته باشند گفتگو کردند و به این مهم اشاره کردند که اهمیت به این موارد از مهارت‌های روابط‌عمومی به‌شمار می‌آید .

در شرایطی که محتوای روابط‌عمومی‌ها به عنوان یک بخش حیاتی از یک  «پیام آنلاین » یک سازمان شناخته می‌شود، اطلاعیه‌ی مطبوعاتی  بدون اغراق، ابزاری جهت بازیابی بهتر محتوا خواهد بود؛ چنان‌که حتی آن را مانند موجودیت یک آگهی و محتوای تبلیغاتی معرفی می‌کنند. و با توجه به این‌که نوشتن یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی، جزو امور هسته‌ای یک بخش روابط‌عمومی هست؛ درست نوشتن آن موجب راه‌یابی به دنیای رسانه‌ها خواهد شد. بنابراین برای توجه بهتر رسانه‌ها به اطلاعیه‌های مطبوعاتی، بهتر است تا نویسندگان سعی داشته باشند تا از ارزش‌های خبری بهره‌مند شوند .

تعامل با رسانه‌ها

فرض کنیم که یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی، توانسته است تا در وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک خبری و بلاگ‌ها، انعکاس پیدا کند؛ آیا هدف ما از نوشتن اطلاعیه، همین انعکاس در رسانه‌ها بوده است؟

شاید آری و شاید نه! هدف ما از این‌کار اطلاع افکار عمومی بوده است اما در عین حال، ما قصد داشتیم تا محتوای واقعی  ما به جای برداشت‌ها منتشر شود. بنابراین با رویکردی که گوگل در اعتبارسنجی محتوا اتخاذ کرده است خبر از الگوریتمی دارد که شخص سومی‌هایی، اطلاعیه‌ی شما را امضا کرده و به آن لینک دهند، چرا که در فضای ارتباطی، محتواهای مورد پردازش قرار گرفته، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. برای مثال، پرداخت یک روزنامه‌نگار به یک اطلاعیه‌ی روابط‌عمومی منجر به جلب توجه بیشتر کاربران و مخاطبان خواهد بود.

نوشتن یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی

برای بیان و نوشتن یک اطلاعیه بر اساس داستانی که یک روابط‌عمومی دارد، می‌توان به مواردی اهمیت داد که مبتنی بر محتوای مورد علاقه‌ی افراد باشد، محتوایی که بدون نقض قوانین گوگل مورد پردازش قرار گرفته باشد:

مانند یک روزنامه‌نگار، داستان را هم‌چون اخبار واقعی دنبال کنید

مطالب و محتواهای فوری آماده کنید

از عناصر خبری که، کجا، کی،چه چیزی، چرا و چگونه بهره‌مند شوید

حقایق خود را بررسی کنید

سعی کنید هر تکه از اطلاعیه، جذابیت خاص خود را به همراه داشته باشد .

به ارزش‌های خبری محتوایتان بها دهید

از درست‌نویسی و ویرایش مناسب متن استفاده کنید

با استفاده از سادگی، تاثیر متن خود را بیافزایید

تیترهای تا حداکثر ۶۵ کاراکتر را  درج کنید

و مابقی اطلاعات مهم را در سوتیترهای حداکثر ۱۲۰ کاراکتری بگنجانید

اجازه بدهید، قسمت مهم اطلاعیه‌ی شما در پاراگراف اول قرار بگیرد .

از کلیدواژه‌های مرتبط با متن برای بهتر دیده شدن متن و اطلاعیه در موتورهای جستجوگر استفاده کنید

در نهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که جدای از سیاست‌های اتخاذ شده‌ی گوگل برای بازیابی مطالب، روابط‌عمومی یک سازمان، شرکت و حتی ارائه‌های شخصی، مبتنی بر دیده‌شدن اطلاعیه‌ها و محتوایی است که در محیط وب منتشر می شود؛ لذا نیاز است تا فعالان عرصه‌ی روابط عمومی آنلاین و روزنامه‌نگاری سایبر، نگاه عمیق‌تری به دنیای وب و راه‌های کسب نتیجه در این دنیا داشته باشند. دنیایی که بزرگ است اما راه‌های کوتاهی برای موفقیت در پیش دارد